De dubbele ik-boodschap

Veel leerkrachten kennen de ik boodschap. Hou het bij jezelf als je iets zegt tegen kinderen. Maar een ik-omdat-jij boodschap kan heel vervelend overkomen bij kinderen en kan ze nog bozer maken of in hun schulp laten kruipen. Ik geef een voorbeeld van een gesprek van mij met Jasmine en wat het effect was van… Lees verder De dubbele ik-boodschap

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Blog

Kinderen hebben toch regels nodig?

Ik help in veel klassen waar lastig gedrag wordt ervaren door medeleerlingen en leerkrachten. Bij de start van het traject leg ik vaak uit wat de uitgangspunten zijn van het traject. ‘Al het gedrag komt voort uit vervulde of onvervulde behoeften.’ ‘Al het gedrag van leerlingen is daarmee een dankjewel of een roep om hulp.’… Lees verder Kinderen hebben toch regels nodig?

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Blog

‘Wees zelf de verandering die je in de wereld wilt zien’

Ghandi Deze uitspraak van Ghandi, het grote voorbeeld van geweldloos communiceren, kwam laatst in mijn gedachten. Ik was een beetje aan het klagen dat ‘de ander’ niet zo aandachtig en begripvol was. Zag ze wel wat ik allemaal deed? Had hij wel door hoe vaak ik even extra insprong om te helpen? Zag ze wel… Lees verder ‘Wees zelf de verandering die je in de wereld wilt zien’

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Blog

Vergeven

Vergeven. Best moeilijk. Iemand vergeven die jou iets heeft aangedaan. Ik heb er mee geworsteld. Genieten Ooit was ik wethouder in Lelystad. Een prachtige functie waar ik, op enkele heftige stressmomenten na, van genoot. Ik had mooie portefeuilles waar ik me met hart en ziel voor inzette. Onderwijs, duurzaamheid, jeugdzorg, gezondheidszorg en sport. Ik ging… Lees verder Vergeven

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Blog

Rust in de groep door te luisteren naar kinderen.

Ik gebruik de theorie van Geweldloze Communicatie van Marshall Rosenberg om gesprekken te voeren met kinderen. Vaak roept een school onze hulp in bij klassen waar zoveel gedoe is dat lesgeven lastig en zeer vermoeiend is voor de leerkracht. Kinderen die onrustig zijn, heel vaak boos worden, de clown uithangen, elkaar pesten of steeds door… Lees verder Rust in de groep door te luisteren naar kinderen.

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Blog

Luisteren naar kinderen

‘Zou jij eens met Tim willen praten’ vroeg de leerkracht. Natuurlijk wilde ik dat. Ik had ook gezien dat Tim tijdens de rekenles, terwijl alle kinderen rustig aan het werk waren, drie keer naast zijn stoel was gaan staan en met zijn armen op en neer bewoog en geluiden maakte. Tim kwam binnen, een beetje… Lees verder Luisteren naar kinderen

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Blog

Snelle oefening voor innerlijke rust

7 Stappenplan Stap 1 Denk aan het moment waarop jouw behoefte minder vervuld was dan je zou willen. Stap 2 Maak van binnen contact met die behoefte Stap 3 Denk nu niet meer aan het moment maar alleen aan de behoefte. Stap 4 Bedenk wanneer deze behoefte in jouw leven helemaal vervuld was. Stap 5… Lees verder Snelle oefening voor innerlijke rust

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Blog

Vakantieblues

Geweldloze Communicatie op vakantie Had je ook zo’n zin in je vakantie? Lekker even helemaal niets hoeven doen. Wandelen, zwemmen, een boek lezen, spelletjes doen. De voorpret begon met het inpakken van al je spullen. De reis is vermoeiend en de kids zeuren misschien af en toe in de auto. Maar je houdt de moed… Lees verder Vakantieblues

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Blog

Somber

Soms overkomt het mij zomaar weer. Ik zit in een worsteling. Een sombere wolk komt voorbij en …. Hop…. Ik zit er zomaar op. Vroeger kon ik er lang in vastzitten. Nu ga ik van binnen op onderzoek uit. Eerst onderzoek ik mijn gevoel. Wat voel ik precies? Somber, leeg, lusteloos, onzeker, terneergeslagen. Ik schrijf… Lees verder Somber

Gepubliceerd op
Gecategoriseerd als Blog